maanantai 23. helmikuuta 2015

So apparently I'm a Swiftie kinda girl


Vaikka mä en usein puhukaan musiikista, niin nyt aion esitellä teille tuhat ja yksi syitä pitää Taylor Swiftistä:

1) jalat maassa -elämänasenne ja itseironia

"God knows what kind of terrible dancing you'll see tonight from me." -Taylor vuonna 2011 punaisella matolla ennen People's Choice Awardseja

"Got a long list of ex-lovers / they'll tell you I'm insane" -Blank Space -kappaleen sanoituksista

Taylor tietää, mitä hänestä ja etenkin hänen ex-poikaystäviään koskevista sanoituksista puhutaan. Ja mitä tekee Taylor? Hän laittaa sen biisin sanoituksiin. All she does is win, win, win.

2) no se musiikki ja etenkin Shake It Off -video




Miten kertakaikkisen virkistävää on, että kerrankin kauniin naislaulajan musiikkivideo, jossa ei hetkuteta maailman pienimmissä vaatteissa ja mahdollisimman seksikkäästi? I LOVE IT.

Ehkä parasta etenkin Shake It Off -videossa on se, että Taylor tanssii amatöörimäisesti samaan aikaan kun kunkin tanssityylin ammattilaiset näyttävät vieressä, kuinka homma oikeasti hoidetaan. Musta se on vaan kertakaikkisen mieletöntä.

Taylor tanssii hassusti ja hän tanssii hölmösti. Hän antaa hyvän biisin viedä mennessään, eikä välitä, vaikka ei oikeasti "osaa" tanssia. Hän tanssii siis aivan kuten minä. (Kaikki ne ystävät, kaverit ja kavereiden kummien kaiman siskot, jotka ovat ikinä nähneet mut minkään klubin tanssilattialla, voivat vahvistaa yllämainitun.)

Mulle sanottiin joskus yläasteella erään musikaali-proggiksen yhteydessä, että "jos sä oot siellä takarivissä kun ethän sä oikeastaan osaa tanssia eikä sulla näytä olevan tota rytmitajuakaan". Kuten kuvitella saattaa, yläasteikäistä nuorta tyttöä vihlaisi. Ja kovaa. Olen aina tiennyt olevani ehkä yksi maailman rytmitajuttomimpia ihmisiä, mutta tuolloin tuntui pahalta, kun joku sanoi sen ääneen. Etenkin kun rytmitajuttomuudestani huolimatta olen aina rakastanut esiintymistä ja lavalla olemista.

Onneksi noista sanoista ei jäänyt mulle mitään suurempia traumoja, vaikka monta vuotta olinkin vähän ujo tanssilattiakäyttäytymisessäni. Ne ajat ovat kuitenkin takanapäin ja tänä päivänä mua ei voisi vähempää liikuttaa, kuinka urpolta mä jonkun tuikituntemattoman silmissä mahdollisesti näytän. Tärkeintä on, että mulla itselläni on hauskaa. (Mä en edelleenkään osaa oikeastaan tanssia, vaikka tykkään siitä tosi paljon.)

3) Taylor on muuten vaan mieletön mimmi

Jos tällä viikolla katsotte jonkun linkin, katsokaa tämä. Seventeen-lehti on listannut Taylorin parhaat tanssimoovit (gif-muodossa tietenkin, koska gifit = parasta) ja ne on aivan hillittömiä! Vahva suositus.

Näen tuossa vaaleassa jenkki-laulajattaressa paljon juuri niitä piirteitä, joita henkilökohtaisesti itse arvostan ihmisissä: Taylor vetää täysillä niin kuin kukaan ei olisi katsomassa (vaikka useimmiten koko maailma katsoo), nauttii elämästä ja on onnellisen oloinen. Hän osaa nauraa itselleen, eikä todellakaan ota itseään vakavasti.

Ja siksi Taylor Swift on minusta yksinkertaisesti ihana.

xx,

Anna

2 kommenttia:

  1. Mun täytyy myöntää, että Taylor Swift on yks niistä muusikoista, joista koko ajan joku puhuu ja joihin koko ajan jossain törmää, mut jolta en tiedä yhtään biisiä. :'D Tiesin siitä vaan, että se ilmeisesti kirjoittaa biisejä ex-poikaystävistään ja sillä kesti aika pitkään tajua, että feminismi on hyvä juttu. Oli siis pakko katsoa toi video ihan senkin takia, että nyt oon kuullut siltä ainakin yhden biisin! Ja olihan toi video ihan hullunhyvä! Dääns laik nouvans vatsin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siis mäkin olen kyllä "löytänyt" Taylorin vasta hiljattain! Love Story -biisistä (joka julkastiin vuonna -08 ja joka iski täysillä 18-vuotiaan Annan ikiromanttiseen sydämeen) asti oon kyllä luukuttanut sen musaa, enemmän tai vähemmän, mutta ihmisenä ja artistina oon alkanut arvostaa häntä vasta ihan viime aikoina. Taylor vaikuttaa myös olevan ihan mielettömän kiitollinen fanejaan kohtaan (se auttoi yhtä faniaan maksamaan parin tonnin opintolainan pois ja on puolustanut kiusattuja fanejaan netissä), mikä on musta tosi liikkistä.

      Haters gonna hate and likers gonna like, elks se niin mee vähän kaikessa.

      Poista