keskiviikko 18. marraskuuta 2015

Anna livenä, eli Studia-messuilla tavataan


Kävin eilen lounaalla yhden valtsikassa opiskelevan kaverin kanssa ja puhuttiin paljon siitä, miten ollaan omissa elämissämme ajauduttu tämänhetkisiin elämäntilanteisiimme. Ollaan molemmat tahoillamme useamman välivuoden viettäneitä fukseja ja päädyttiinkin pohdiskelemaan, mitä kaikkea sitä tuli välivuosina tehtyä ja olivatko ne välivuodet lopulta niin järkeviä. (Vastaus: kyllä olivat.)

...josta sitten tulikin mieleeni, että allekirjoittanut sai tosi kivan puhelun tossa pari kuukautta takaperin. Yleltä soitettiin ja kysyttiin, olisinko kiinnostunut tulemaan Studia-messuille puhumaan välivuoden pitämisestä ja sen herättämistä ajatuksista. Innostuin asiasta kovasti ja lupauduin välittömästi mukaan.

En toki tiedä, miten paljon lukijoiden joukosta löytyy lukio-/ammattikoulu-ikäisiä nuoria, mutta Studia-messuilla tosiaan esitellään tosi laajasti kolmannen asteen opiskeluvaihtoehtoja. Ne järjestetään täällä Helsingissä Messukeskuksessa 1.-2.12.2015. Esillä lienevät varmasti lähes kaikki Suomen yliopistot, ammattikorkeakoulut ja muut vastaavat oppilaitokset.

Mä olen paikalla molempina päivinä, eli sekä tiistaina että keskiviikkona. Mä olen puhumassa Ylen Abitreenit -ständillä/lavalla klo 13-14 (mun kanssa paikalle saapuu myös Auppareiden toisen tuotantokauden Judith) ja meidän tarkoitus on nimenomaan puhua välivuoden pitämisestä. Me puhutaan siitä, että on ihan normaalia, ettei lukion/amiksen lähetessä loppuaan vielä tiedä, mitä haluaa tehdä "sitten isompana". Siitä, mitä vaihtoehtoisia tapoja on viettää välivuotta, jos ei tiedä minne hakisi opiskelemaan tai ei pääse haluamaansa kouluun. Siitä, että ei pidä kokea olevansa epäonnistunut tai huono ihminen, jos tuntee olevansa enemmän tai vähemmän hukassa tulevaisuudensuunnitelmien kanssa.

Mulla meni lukion jälkeen useita vuosia löytää se oma paikkani ja noiden vuosien aikana tuli tosiaan puuhattua yhtä sun toista. Paitsi välivuoden viettämistä, me varmaan sivutaan luonnollisesti hieman myös au pairina olemista. Mun käsityksen mukaan tarkoituksena olisi, että yleisökin saa meidän höpötysten jälkeen kysellä, jos jokin jää askarruttamaan. Mä kerron mielelläni paitsi omista välivuosistani ja aupparoinnista, myös yliopisto-opiskelusta ja kaikesta siihen liittyvästä.

Ylen Abitreenit -lavalle on tulossa myös muita huikeita vieraita ja aion itse ehdottomasti hengailla paikan päällä molempina päivinä mahdollisimman kauan! Jos näette meikäläistä, niin aivan ehdottomasti saa tulla kiskomaan hihasta ja juttelemaan, tai vaikka vaan sanomaan moi, myös muualla kuin Ylen lavan luona!

Mä oon ihan hurjan innoissani, että saan tilaisuuden olla mukana tällaisessä. Vaikka mun perhe ja lähipiiri ovat aina seisoneet mun päätösten takana ja olleet tukena, muistan silti kokeneeni huonommuuden tunnetta ja yhteiskunnallisista rakenteista kumpuavaa painetta siitä, että pitäisi jo tietää, mihin tahdon opiskelemaan. Tuntui, ettei kukaan muu käynyt läpi samaa ja se onkin ehkä suurin yksittäinen asia, mitä toivon messuilla ollessani saavuttavani. Jos näiden messujen jälkeen edes yksi nuori aikuisenalku tuntee pientä helpotusta siitä, että joku muukin (lue: minä) on joskus kamppaillut oman paikkansa löytämisen kanssa ja pitkän ajelehtimisen jälkeen kuitenkin lopulta onnistunut päätymään sinne minne myös tuntee kuuluvansa, olen enemmän kuin onnellinen.

"You lost? No worries, imma help you!"

MITÄ? Meitsi Studia-messuilla puhumassa siitä, että välivuosi on helt okej
MISSÄ? Messukeskus, Pasila, Helsinki, Suomi
MILLOIN? Tiistaina ja keskiviikkona 1.-2.12.2015, klo 13-14
MIKSI? Koska sinäkin haluat kuulla kun meitsi höpöttää mikrofoniin ja luultavasti onnistuu tekemään/sanomaan jotain hölmöä (esim. sotkeutumaan mikin johtoihin)

xx,

Anna

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti